Druk met een zeefdruk: deel 1

Ja, ja, voorzichtig zijn we weer aan de slag.
Mijn atelier is nog steeds niet helemaal af, maar is werkbaar. En ook mijn zoontje werkt mee (lees: slaapt beter). Dus langzamerhand is er weer wat meer tijd voor MEvR de Wit.

Ik ben nu bezig met het ontwerp voor de najaarsprent voor GRAZ. Elk jaar nodigen ze een kunstenaar uit om een prent te maken. De donateurs van GRAZ (die er voor zorgen dat de drukwerkplaats kan draaien) krijgen dan een prent uitgereikt. Eventuelete veel gedrukt werk mag de kunstenaar zelf verkopen (deel van het geld gaat dan dacht ik ook nog naar GRAZ). Voor een klein bedrag (ik geloof 40 euro) ben je al donateur en heb je dus al een prent in je handen.

Dit jaar ben ik die kunstenaar.
Het ontwerpproces bij vrij werk begint bij mij vaak met een worsteling: hoe illustratief of juist vrij ga ik aan het werk. Na enkele mislukte tekeningen diepte ik een oude proefdruk van een lapje op.
Hoewel qua structuur erg mooi, was dat het toch ook niet...ik ga liever met nieuw werk aan de slag.








Dus stof gescheurd en dat afgedrukt. Thuis, zonder pers. Het werd niet wat ik wilde.
Toch voel ik dan dat ik op de juiste weg ben.

De lapjes heb ik uitgewassen. Voor zover dat nog wilde, want een deel van de verf was al opgedroogd. Dat zag er erg mooi uit.
Het ontwerp dat hiernaast staat is daarmee gemaakt. Maar als je dat wilt gaan drukken moet je het gaan rasteren en dat vind ik vaak niet zo mooi.


De lapjes heb ik vervolgens maar gescand. Die scans heb ik weer egaal ingekleurd. Vervolgens ben ik gaan kijken naar vlakverdeling en hoe ik die lapjes stof meer kon duiden, zodat het de dansende beren werden die ik voor ogen had toen ik de lapjes ging scheuren.
Ik zeg wel voor ogen hebben, Maar ik heb dan acht niet exact in mijn hoofd hoe zo'n beer er uit moet gaan zien...


De "schets" is nu af. Volgende week ga ik eens een proefdruk maken. Kijken of dat wat ik thuis zonder drukpers ontwerp ook wat is als het wel gedrukt wordt.

Reacties