de geschiedenis herhaalt zich

Mijn dummie van de afgelopen 2 weken.
De eerste week neushoorns getekend. Maar toen ik die de eerste dag ging tekenen kwam ik er al snel achter dat ik eigenlijk niet zo goed wist hoe het beest er uit zag. Op een gegeven moment heb ik dat ook maar losgelaten en alleen maar gedacht een beest te moeten tekenen met een hoorn op zijn kop en een wat stevig lijf. Een beest tekenen vanuit een vaag beeld van hoe het er uit 'hoort' te zien dus.

Hierin verschil ik niet veel van schilders in de 14e/ 15e eeuw. Vaak hadden zij exotische beesten nooit in het echt gezien (er was toen nog geen dierentuin of een zoekmachine a la google). Ze hadden alleen gehoord hoe zo'n beest er uit zou zien. En dus kreeg je ook hele vreemde gedrochten die slechts in de verte wat van het beest weg hadden.
Een goed leesbaar en uitgebreid stuk over dieren in de kunst vond ik op de site van kunsthistorica Mariette Haverman.

Maar goed. 2 Dagen later toch nog even snel (ik moest mijn trein halen) op internet wat plaatjes van een neushoorn bekeken. Nou en dan ontstaan er dus heel andere neushoorns:
En de week er op: krokodillen (of kaaymannen?)

Reacties