zeefdrukken


Omdat het lang heeft geduurt voor ik aan het fotograferen van het beeld toekwam heeft het erg lang geduurt voordat ik deze blog kon posten. Maar bij deze alsnog.

Op vrijdag 09-09 heb ik een zeefdruk-opfriscursus gedaan bij Jolanda van Harten. Zij is werkplaats-assistente op ArtEZ Zwolle en zelf ook beeldend kunstenaar (maakt erg mooi, gevoelig werk!). Zij gaf al gelijk aan dat mijn theevlekken onmogelijk waren om te drukken: te veel nuances. Ik had er al een paar op sheet gezet (gerasterd en wel). Dus toch even geprobeerd. Het wordt wel leuk, maar het vlekeffect is helemaal weg. Helaas. Voor (kinder-)kleding is het wel te gebruiken. Kijk maar:

De theevlekken zal ik dan toch maar printen. Dat voelt erg niet-kunstzinnig. Maar ja, een kunstwerk dat na een jaar is verdwenen is ook niets. Om het dan toch maar uniek te houden kan ik op de print met potlood gaan tekenen.
Ik heb die dag en de week erop nog meer gedrukt. Vooral stof. Twee totaal verschillende dingen. Enerzijds rompertjes met de tekst UKKEPUK erop. Ik had eerder al een t-shirt voor mijn man gemaakt (maar toen gewoon met t-shirt transferpapier) met de tekst the gentlemen. Ergens een hele tijd geleden kwam ik er namelijk achter dat als je dat heel vaak achter elkaar zet met een bepaalde afbreking erin je heel mooi schuine rijen met E, T, H etc onder elkaar kreeg. Tekst wordt object en versiering. Dat vind ik zo mooi!!!
Toen ben ik verder gaan denken en kwam ik op ukkepuk. Ukkepuk is leesbaarder. Op witte rompertjes heb ik ze gedrukt in lekker fluoriscerende kleuren. En ook nog een blauw rompertje met witte tekst en een grijs rompertje met zalmroze tekst. Die laatste had eigenlijk ook vel oranje moeten zijn. Maar op zo'n donkere kleur moet je er wit achter zetten. Ik denk dat ik te snel met de oranje over de witte ben gaan drukken en dat ze dus zijn gaan mengen. Ik zal het Jolanda nog eens vragen. Het lukte nog niet bij alle rompertjes om de bovenste tekst netjes te drukken (door de naden). Dus daar moet ik ook nog over denken hoe ik dat beter kan doen.

Ik had ook een konijnenpagina uit mijn dummy op zeef gezet. Die ben ik ook gaan drukken op stof. Een konijntje heb ik eerst op stof gezet in een kleur. En eroverheen ben ik toen die pagina gaan drukken. Dat is wel een enorm gedoe (dat is het trouwens ook als je de theevlekken op stof gaat drukken). Het probleem is namelijk dat stof beweegt. En dus is uitlijnen erg lastig. Wat ik nu heb gedaan is na elke druk de zeef schoongemaakt, dan een nieuw stuk stof eronder, die uitlijnen zodat het kleurkonijntje en de lijnen van dat konijn op elkaar vallen. en dan weer drukken. Lastig dus maar ik word er wel helemaal blij van als ik het zie! Ik kan er nu dingetjes van gaan naaien.
Misschien dat ik de volgende keer kijk of het helpt als ik ze op karton opspan. En ik ga maar eens nadenken hoe ik het in het groot aanpak en zorg voor een patroon dat doorloopt.
Het leuke van de rompertjes en ook dit lapje stof is dat ze zowel voor jongetjes als meisjes kunnen. Erg handig en misschien wel een gat in de markt. Want nu ik zelf zwanger ben, maar niet weet of het een jongetje of meisje wordt, blijkt het erg moeilijk om leuke maar neutrale, maar niet saaie kleding te kopen. Meisjeskleding heeft vaak gelijk allemaal gerimpelde randjes en jongenskleding is vaak weer heel afgezaagd met treintjes, auto's etc. Of ik ben daar te gevoelig voor?

Enkele rompertjes zijn trouwens te koop. Als je een specifieke maat of kleur zoekt, dan kan ik natuurlijk ook op bestelling drukken!

O... en dit zijn trouwens twee mutsjes die ik heb gemaakt met het konijnenlapje.

Reacties