kerstkaarten als leermoment

Zo de kerstkaarten zijn klaar en al mijn klanten hebben ze als het goed is nu in huis. Tjonge, wat heb ik er veel van geleerd!
Zo maak ik volgend jaar maar 1 ontwerp in een standaard formaat. Doordat ik dan meer dezelfde kaarten kan laten drukken kan ik ze goedkoper leveren. En standaardformaat, papier en enveloppen is natuurlijk ook goedkoper.
Ook wil ik vooraf een proefdruk want nu waren niet alle kaarten qua kleuren even mooi, teveel rood. Waarschijnlijk heb ik RGBkleuren gebruikt i.p.v. de drukkleuren CYMK.  Met de omzetting naar PDF gaat dat dan mis.
En ik spreek volgend jaar duidelijk een datum af voor wanneer de bestellingen binnnen moeten zijn en per wanneer ik lever. Nu had ik de eerste bestellingen al half november binnen en ging ik de kaarten pas half december bestellen. Dat gaf mij onrust.
Dat heb je al starter.
Vorig jaar had ik trouwens deze kaart voor R10 gemaakt. Weet zo niet eens meer of ik er wel een blog aan heb geweid?!

Reacties