Vos en de gedachtespinster

Voor R10 'moet' je een plan maken voor wat je allemaal wil doen en bereiken in de 4 jaar dat je er zit.
Als het kabinet tenminste geen roet in het eten gaat gooien met alle bezuinigingen. Maar goed... ik dwaal af.
Hoewel ik het eigenlijk liever anders bekijk: ik dwaal niet af maar maak een weefsel van zinnen, woorden gedachten. Ik ben dus een gedachtespinster.

Gister had ik mijn plan besproken met Dick Aukes en toen kwam ik er achter dat een heleboel woorden die voor mij inspirerend werken afkomstig zijn van Peter Vos. Hij is degene die de Nederlandse taal heeft verrijkt met woorden als:  Sloddervos, Schijtlijster (volgens mij ook wel verbasterd tot schijluis), Huismus en Kamerolifant. Die laatste was thuis mijn bijnaam wanneer ik weer eens de trap op stampte. Ik weet dus niet of ik die man zo erkentelijk ben?!

Vervolgens kreeg ik te horen dat er in promovendiscripties altijd 1 maffe stelling hoort te staan. Dick opperde dat ik een maf doel moest opnemen in mij plan. En dat mijn doel iets moest zijn als "er voor zorgen dat ik 1 woord in de Dikke van Dale krijg". Zal ik eens met gedachtespinster beginnen?

Ik herinner mij nu opeens een docent op het Jan Lighthartcollege die het woord Puntepuntertje (i.p.v. puntenslijper) wilde introduceren. Helaas voor hem ben ik hem nog niet tegengekomen in het woordenboek. Ach zullen we hem nog een kans geven?

Oja, en bij thuiskomst trof ik een overlijdensadvertentie van Peter Vos aan in de Volkskrant. Toeval bestaat niet.

Reacties