Muurtekeningen

Vandaag lukt het dus wel!
Dit zijn twee muurtekeningen die ik heb gemaakt.
De eerste is in een appartement in Rotterdam waar iemand een bijzondere kapstok wilde.
Ik heb eerst met héél sterke thee vlekken op de muur gemaakt. Vervolgens ben ik gaan kijken wat ik er in zag. De beesten kregen veel langere poten dan ik eerst had gedacht. Logisch op zich want de thee druipt gewoon over de muur naar beneden en dat kan je nauwelijks tegenhouden. Voor mijn doen waren het ook tamelijk grote tekeningen. Het is namelijk geen kinderkapstok. Dat was ook anders dan ik gewend was.
De oogjes zijn getekend op de haakjes. Daarna is de tekening nog afgewerkt met een spuitlak. 
Als er veel jassen hangen valt de tekening dus wel weg. Maar ja...leuk is die wel. En voor mijn doen best verrassend dat de beesten niet heel erg op een bestaand beest lijken. Ik heb helaas geen betere foto.

De andere tekening heb ik afgelopen Hemelvaartsdag gemaakt in mijn eigen toilet. Ook weer met theevlekken. Hier lukte het me op het laatste wel om een beestje zonder lange poten te maken (de vliegende vogel recht bovenin) . De beesten lijken weer meer op bestaande beesten. Waarschijnlijk ook omdat dit toch een iets kleiner formaat is (ca. 1x 1 meter).
Ik heb ze hier afgewerkt met een speciale parelmoerlak. Doordat je dan met een kwastje over de tekeningen heen gaat veeg je wel wat van het koolstof van het potlood uit. De tekening wordt dus iets egaler. Op de erg donkere stukken was het oppassen geblazen dat het niet te grijs werd. Maar ik ben er erg blij mee.






Wat ik me nu alleen nog aan het afvragen ben...waarom zal ik het nog met theevlekken blijven doen? Op papier heeft het een absoluut voordeel. Je krijgt heel mooie kleurovergangen, met name richting de randen. Maar op de muur krijg je die veel minder (lees: niet). Bovendien kunnen theevlekken op de lange duur door licht vervagen. Nou zijn beide tekeningen in een ruimte zonder direct zonlicht gemaakt. Maar ik heb geen idee hoe lang ze meegaan. Ik moet dus maar eens aan het experimenteren. Voor de papieren versie heb ik al wel een idee om het anders aan te pakken. Die andere methode is wel een stuk arbeidsintensiever. Als het zover is zal ik het jullie laten weten heo en wat ik voor ogen heb. 
Voor de muur zal het nog wat meer experimenteren worden.

Binnenkort zal ik ook nog een ander soort muurschildering posten: meer traditioneel. Voor onze kinderkamer. Gister ben ik met de opzet begonnen. Maar dat is dus voor later.

Reacties