Top 10 boeken

Een tijdje geleden poste ik een blog over mijn favorieten boeken. Nu kwam ik vandaag een lijst tegen van "The Top 10 Classic Books Parents Should Read to Their Kids" (http://www.whattodowiththekids.com./):

Ik merk dat de meeste boeken te oud zijn voor mij om te kennen. Goed, het heet niet voor niets 'klassiekers'. Alleen Where The Wild Things Are (Max en de maximonsters) door Maurice Sendak en The Very Hungry Caterpillar (rupsje nooitgenoeg) door Eric Carle ken ik. Van Dr Seuss ken ik alleen the Grunch.

De Nederlandse lijst volgens de nationale voorleesdagen zag er dit jaar als volgt uit http://www.nationalevoorleesdagen.nl/Prentenboek-Top-Tien.html.
1 Boe! roept Klein Konijn Jonathan Allen
2 Waar is mijn sok? Marijke ten Cate
3 Bout en moertje Nicole de Cock
4 Naar het strand Thomas Docherty
5 Fiet wil rennen Bibi Dumon Tak
6 Wie? Guido van Genechten
7 Balotje en het tasje van oma Yvonne Jagtenberg
8 O, o, Octopus Elle van Lieshout en Erik van Os;ill. Mies van Hout
9 Ik moet zó nodig! Fiona Rempt; ill. Noëlle Smit
10 De coole cowboy Tjibbe Veldkamp; ill. Wouter Tulp

Dit zijn echter boeken die een jury koos. Gebaseerd op een zo optimaal mogelijk gebruik in het contact met kinderen. Zo moet het boek goede aanknopingspunten bieden voor interactie en verwerking in bijvoorbeeld spel.

Maar wat vinden kinderen nu leuk? Pas vanaf 6 jaar zijn er jury's. Voor die tijd zullen het toch de volwassenen zijn die het beslissen. Eigenlijk best jammer.

Reacties