pictogram voor de koning

Vanochtend stond er in de stentor een stukje over het koningslied. Maar dan in pictogrammen. Het Picto Semi Schrift, zoals het officieel heet, is ontwikkeld door Trijntje Gosker en maakt deel uit van de lesmethode lezen moet je dóén! Misschien ken je wel? Een aantal basisscholen leren kinderen de letters aan via klankgebaren, 1 van de onderdelen van deze methode.
 
Een ander onderdeel is dus het Picto Semi Schrift. Het mooie van de methode vind ik zelf dat "vanuit het pictolezen wordt gewerkt aan het schriftbewustzijn. De mensheid ontdekte het letterschrift vanuit het beeldschrift: hiërogliefen, spijkerschrift. Aan dit pictolezen worden vervolgens de letters toegevoegd, net zoals onze voorouders dit deden. Dit maakt Lezen moet je dóén tot een natuurlijke methode." En er wordt bijvoorbeeld rekening gehouden met de leesrichting en grammatica.
 
Aan dit Picto Semi Schrift werk ik ook mee.
Niet dat je ook maar 1 picto van mij in het koningslied zal staan, vermoed ik. O'ja toch wel: pauw, wind, water, leeuwen, storm...allemaal van mijn hand. De picto's die ik ontwerp zijn dan ook meestal de picto's van dieren, natuur en af en toe een picto over eten of het weer. Maar meestal dus ...etc.
 
Twee van de uitgangspunten bij het tekenen van de picto's zijn neutraliteit en realiteit. Dus geen cartoons en alleen emoties waar het nodig is. Misschien gaan we toch ook nog een versie erbij plaatsen van dieren in een houding die meer passen bij bijvoorbeeld sprookjes. Dus wat cartoon-achtiger. Vooral basisscholen willen dat. Maar we zijn er nog niet helemaal uit en er zijn ook nog een hoop nieuwe woorden te ontwikkelen voor we deze erbij gaan doen, denk ik.
 
Als er een nieuwe versie van het koningslied komt en hij wordt weer in pictotaal vertaald dan zal ik het je zeker laten weten.


Reacties