Ongezouten inspiratie

Vrijdag 15 april doe ik mee aan een catch-avond van Ongezouten
Ongezouten is een samenwerking van het bedrijfsleven, onderwijs en kunst & cultuur in Deventer.
Een Catch-avond is een bijeenkomst waarbij 10 creatieve ondernemers zichzelf, hun eigen bedrijf of project kort presenteren. In 6 minuten en 40 seconden om precies te zijn. Ze maken namelijk gebruik van het Pecha-Kucha concept waarbij je door middel van 20 slides van ieder 20 seconden jezelf kan presenteren. 
Ik ga het hebben over wat mij inspireert. 
Dus ga ik het hebben over beestachtige woorden, stoffig beeld en vlekken. Meer weten? Kom dan op 15 april om 19.30 uur naar het DAVO gebouw in het Havenkwartier Deventer, ingang Noordzeestraat. 


Wat mij ook inspireert en waar ik het niet over ga hebben: werk van andere illustratoren. Lang niet al het werk van anderen natuurlijk (gelukkig). Ik vind er ook een hoop zoete troep tussen zitten. Maar er zijn er een aantal die ik geweldig vind. 
Of een boek mij aanspreekt hangt ook wel af van het verhaal. Soms heb je mooie illustraties maar zo'n slecht verhaal (of andersom). Daar kan je dan behoorlijk op afknappen.
Ik denk dat als ik nu een top 10 zou maken, van boeken die ik in huis heb, dat die er zoiets uit moet zien (illustrator - boek - schrijver). Ik heb zo veel mogelijk een link naar website van de illustrator geplaatst en een link naar een site waar veel beeldmateriaal van het boek wordt getoont.
  1. Ilja Walraven - Mijn olifant kan bijna alles -Anke de Vries
  2. Sara Fanelli - Mythological Monsters of ancient Greece 
  3. Annemarie van Haeringen - Beer is op vlinder 
  4. Catherine Rayner - De Lach van tigo 
  5. Annette Swoboda - Hopeloos verliefd - Angelika Glitz
  6. Stina Langlo Ørdal - Prinses Asta 
  7. Oliver Tallec - Grote Wolf en Kleine Wolf - Nadine Brun-Cosme
  8. Emily Gravett - Wolven 
  9. Jill Barton -Plons! - Martin Wandell
  10. Martijn van der Linden - Het prinsenkind - Maranke Rinck (In het CODA museum in Apeldoorn zijn nu zijn illustraties te zien!
Zoals je ziet houd ik van wat experimentele illustraties (gemengde technieken, bijzonder materiaalgebruik). En verder vind ik het belangrijk dat beesten echt karakter hebben en dat er humor in een boek zit (zoals bij Wolven). 
Het lastige van lijstjes is dat er dan ook een aantal gewelige namen niet genoemd worden . Zoals Quintin Blake, Birte Muller en Sylvia van Ommen (met Drop). Nou ja, daarvoor is het een top 10 he?!


Op mijn verlanglijstje staan ook nog Eugenio Carmi ( the bomb and the general), Carl Kneut, Gianluca Folì en Květa Pacovská.


Ben benieuwd naar jullie top 10 van illustratoren (liefst met een onderbouwing)! 

Ik volg met enige onregelmaat ook 3 blogs over boeken. Ik raad je echt aan om eens een kijkje te nemen o pdeze 3 blogs!


" Seven impossible things before breakfast " gaat over net verschenen boeken en heeft soms interviews met schrijvers of illustratoren. 
" Book by its cover " geeft ook zo'n geweldig overzicht van nieuw verschenen boeken.
En tot slot " 50 Watts" (voorheen " a journey around my skull") post veel beeldmateriaal van oudere boeken van over de hele wereld.



Reacties