Druk met een zeefdruk: deel 3

Zo...ik had je laten zien wat je allemaal moet doen om een zeef klaar te maken. Maar dan moet je dus nog gaan drukken.
Allereerst maar eens de kleur bepalen. Je begint (meestal) met de achtergrondkleur). Mijn oorsprokelijke plan was een een glow-in-the-dark achtergrond, met met matzwarte vlakken en de tekening die maakt dat de vlakken meer beer worden in het glanzend zwart. Maar dat werd helaas onbetaalbaar. Uiteindelijk maar voor fluoriserend roze gekozen als achtergrondkleur. 
Dan moet je de een grotere hoeveelheid van de kleur aanmaken. In mijn geval best veel want ik had grote vlakken. Vooraf en achteraf weeg je de pot. Zo weet je hoeveel inkt je hebt gebruikt. Want daarvoor betaal je (o.a.) voor bij GRAZ. 
 Vervolgens ga je de zeef vast maken op het kanteldeel van de druktafel. Dit doe je aan de zijkant. Met de ronde gewichten aan de achterzijde (hier vooraan op de foto) stel je hem zo af dat het raam, als je hem niet vasthoud vanzelf omhoog gaat.
 
Als je zeef vast zit ga je kijken hoe het papier er onder moet komen.
Daarvoor lijn je de folie-sheet op het papier uit. Het papier met folie-sheet en al leg je onder de zeef. En dan maar net zo lang schuiven met het papier totdat het zwart van de folie-sheet en het doorschijnende deel op de zeef netjes op elkaar vallen. Dan plak je in de hoekjes en aan 1 lange zijde stukjes dik karton waar je het papier tegen aan kan leggen.
Ook maak je een grote lat vast aan het einde van de zeef. Hier kan je de rakel, waarmee je de verf door de zeef drukt, tegenaan zetten na elk druk. Je rakel moet net wat groter zijn dan het beeld dat je gaat drukken.
Dan doe je een flinke lik verf aan de voorkant van je zeef. Met de rakel trek je de verf over de zeef, om zo de zeef te vullen. De zeef ligt dan nog niet op de tafel.
Nu leg je een vel papier aan, precies tegen de kartonnetjes (de aanleg). Dan gaat het raam naar beneden. Je trekt de rakel in een hoek van 75 graden naar voren, terwijl je er ook wat druk op geeft. Et voila...de inkt komt netjes op het papier.
Maar soms, zeker als je grote vlekken drukt, geef je niet overal genoeg druk. Je kan dan met een kleine rakel de niet gedrukte inkt er alsnog doorheen drukken.
Als je gemengde kleuren hebt kan je soms hebben dat 1 kleur niet helemaal goed is opgelost in de andere kleur. Dan krijg je een zichtbare kleurstreep in je druk. De oplossing: dat deel van de zeef even schoonmaken en de verf nog eens goed doorroeren. 
Yoke van der Flier is hier bezig ook een probleempje recht te zetten. 
Zo...de eerste drukgang zit erop. Dan moet je de zeef schoonspoelen (nog steeds niet met hoge druk).
Omdat er maar een minilaagje inkt in zo´n zeef zit droogt het snel uit. Je kan dus ook geen pauze nemen tijdens het drukken, tenzij je de zeef schoonmaakt. En na afloop moet je dat dus ook snel doen.
Zo'n dun laagje inkt kent ook zijn voordelen. Op papier is de inkt namelijk ook snel doog en dus kan je makkelijk op een dag 2 drukgangen doen. Soms meer. Dat hangt van je oplage af.
 
Voor de tweede drukgang moet opnieuw bedenken welke kleur je wilt en inkt aanmaken. Ook moet je opnieuw je vel uitlijnen (als je weinig overlap hebt is dat een akelig precisie klusje) en dus een nieuwe aanleg maken. Dan leg je alle vellen weer klaar en kan je weer aan de slag.
Zo...de eerste vellen liggen in het droogrek.
Na nog een derde drukgang is dit het resultaat:
 
Dan mag je alles gaan schoonmaken. De zeef moet je eerst ontfilmen en dan nog eens ontvetten en met de hoge drukreiniger schoonspuiten, de tafel moet schoon worden gemaakt, tape verwijderd... kortom daar ben je ook og wel even zoet mee.

Reacties