Druk met een zeefdruk: deel 2

Mijn zeefdreuk voor de najaarsprent is klaar! Zeterdag ben ik er samen met Yoke van der Flier nog mee bezig geweest. Voor ik het eindresultaat toon zal ik eens laten zien wat je allemaal moet doen voor je überhaupt kan gaan drukken.
Deze eerste is een foto van de werkplaats GRAZ oftewel Grafisch Atelier Zwolle. In het vacuumraam kan je mij en de rest van de ruimte gespiegeld zien. Bovenaan staan alle (lege) zeven. Eronder dus het vacuumraam. Daarover later meer. Rechts ervan staat de belichtingslamp.
Maar voor je daar mee aan de slag gaat moet je eerst zorgen dat je folie-sheets hebt met daarop wat je wilt drukken, uitgesplitst per kleur. Omdat ik een groter werk had (49 x44cm) heb ik ze aan elkaar moeten plakken. Wat een rotwerk. En dat voor 3 kleuren, a 6 folie-sheets per kleur... 18 folie-sheets! Even niet meegerekend alle folie-sheets die verkeerd gingen. 
De overgang van de ene folie-sheet naar de andere heb ik afgedekt met stukjes (rood) karton. Dit om te voorkomen dat er licht door kan komen waardoor je dus op je zeef en later op je print een streep zou zien.
Achter het gordijn staat een zeef die ik heb ingerakeld met een fotocoat.
Inrakelen is een dunne laag coating aanbrengen met driehoekige lange lat.
Omdat die coat lichtgevoelig is werk je dus achter gordijnen en met een gele lamp aan en zonder daglicht. De ramen in dat stuk zijn ook met gele folie afgedekt. 
Nadat de coat droog is leg je de zeef op het vacuumraam. Daar leg je dan je folie-sheets weer op. Op de hoeken van de zeef leg je doekjes om te voorkomen dat de zeef de rubbere doek van het vacuumraam kapot maakt. En een kettinkje om hem straks weer makkelijker open te krijgen.
Als alles goed ligt gaat sluit je het raam en doe je de vacuumpomp aan.
Is alles vacuum gezogen dan mag het raam rechtop worden gekanteld. Dan kan de lamp aan. Als die op temperatuur is kan je de belichtingsknop omzetten en wordt er dus belicht. Dat ziet er zo uit. De fotocoat hard uit waar het licht er op valt. 
Deze foto's zijn natuurlijk gemaakt na het belichten. Anders zou het fout gaan.

Als het belichten is afgelopen keert de rust weder. Die vacuumpomp van het raam blijft namelijk al die tijd aan staan en dat maakt best een hoop kabaal!
Nu kan je de zeef gaan uitspoelen. Niet met de hogedrukspuit, die je daar ziet. Die is voor later. Maar wel met een gewone spuit.
Je spuit de coat weg waar de folie-sheet heeft voorkomen dat er licht bij kwam. Ik vind dat altijd een spannend moment want opeens wordt je afbeelding zichtbaar!
Is je zeef schoon dan moet hij drogen. Ik zet hem dan voor het raam met een föhn erop. Als hij droog is kan ik met een blue-filler nog wat plekjes afdichten waar per ongeluk nog wel licht doorheen komt. Vandaar dat ik hem ook voor een raam zet. Dan kan je die goed zien.

Zo...en dan is de zeef klaar en kan je gaan drukken.
Best arbeidsintensief dus!

Het resultaat van deze noeste arbeid kan je op vrijdag 16 november voor slechts 40 euro aanschaffen. Mocht je interesse hebben neem dan contact met me op.
Binnenkort een volgend blog over het drukken zelf met het eindresultaat erbij.

Reacties